Thursday, November 24, 2011

tragedi november



Assalamualaikum semua






malang tidak berbau.
kejadian ni berlaku semalam.jambatan yang menghubung kan kampung kami ke bandar bachok runtuh.
yang tak di sangka2 rupanya ayah nik yang terlibat dalam kejadiaan ni.nasib baik tak ada perkara buruk yang berlaku,Ya Allah, terima kasih sebab masih panjang umor ayahanda kami.
bukan saje tak mengalami apa2 kecederaan , trauma pun tak.syukur sangat la.

berita ni kuar paper myMetro

BACHOK: “Mulanya saya terdengar bunyi seperti letupan sebelum jambatan bergegar dan runtuh. Saya tidak sempat berbuat apa-apa dan terjatuh dalam sungai,” kata warga emas, Nik Mahmud Nik Hassan, 68, yang nyaris maut selepas sebuah jambatan di Kampung Kuau, Perupok, dekat sini, runtuh, semalam.

Dalam kejadian jam 8 pagi itu, mangsa berada di atas jambatan melihat arus deras sungai sebelum jambatan itu tiba-tiba runtuh.

Menurutnya, sebelum kejadian, dia baru selesai bersarapan di sebuah warung dan singgah di jambatan itu selepas ‘teringin’ melihat arus deras sungai.

Katanya, ketika leka melihat arus sungai itu, dia terdengar bunyi seperti letupan sebelum terjatuh dalam sungai bersama runtuhan konkrit jambatan itu.


“Dalam sekelip mata, saya terjatuh dalam sungai, namun sempat berpaut pada sebuah bot yang berada di pinggir sungai. Orang ramai yang berada di warung berhampiran segera membantu menghulurkan buluh untuk saya berpaut ke darat.


“Saya amat bersyukur umur masih panjang kerana saya mungkin lemas atau ditimpa runtuhan konkrit jambatan itu,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.



masuk jugak paper sinar harian


ayahanda kesayangan saya


sumber pic : BERNAMA

Caption:
BACHOK, 23 Nov -- Jambatan Kampung Kuau yang menghubungkan lima buah Kampung runtuh akibat arus Sungai yang deras setelah hujan turun tanpa henti selama tiga hari di sini hari ini.

Sinar Harian versi Kelantan

Warga emas nyaris maut jatuh sungai
Seorang warga emas yang sempat berpaut pada sebuah sampan, terselamat selepas terjatuh ke dalam sungai apabila jambatan kampungnya runtuh dekat sini pagi semalam.

Nik Mahmud Nik Hasaan, 68, berkata, ketika kejadian, dia baru sahaja selesai sarapan kira-kira jam 8.30 pagi di gerai berhampiran dan berjalan di atas jambatan untuk melihat arus sungai yang lebih deras dari kebiasaan.

Ketika berada di atas jambatan, dia terdengar tiga letupan kuat berterusan sebelum merasakan kakinya bergegar dan melihat jambatan tersebut runtuh sekelip mata.

“Saya tidak sempat melarikan diri ketika berada di atas jambatan dan turut terjatuh ke dalam sungai bersama runtuhan itu.

“Alhamdulillah, ketika itu ada sebuah sampan di bawah jambatan, dan saya berpaut padanya sebelum diberikan pertolongan oleh penduduk yang ada berdekatan,” katanya ketika ditemui pemberita dekat sini semalam.

Nik Mahmud berkata, dia kehilangan wang sebanyak RM70 yang dibawanya untuk membeli keperluan harian, namun bersyukur kerana usianya masih panjang selepas berjaya melawan arus deras.

Manakala, Mohd Salleh Awang, 56, terpaksa memecut laju kereta yang dipandunya apabila mendapati lantai jambatan di belakang kenderaannya mula merekah sebelum runtuh ke dalam sungai.

“Ketika itu, saya dalam perjalanan ke tempat kerja. Sejurus saya melepasi jambatan itu, bunyi yang kuat kedengaran dan apabila saya lihat, jambatan sudah runtuh.

“Mujurlah saya terselamat dan tidak terheret sama dalam runtuhan tersebut,” katanya.

Seorang lagi penduduk, Mohamed Abdul Rahman, 58, berkata, jambatan sepanjang 200 meter tersebut dibina pada 1997.

Ia menjadi kegunaan utama penduduk empat kampung iaitu Kampung Kuau, Kampung Keluat, Kampung Paya Teratai dan Pengkalan Cina yang berulang-alik ke pusat bandar.

Mohamed berkata, jambatan yang runtuh itu turut menyebabkan sebilangan besar pelajar yang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) terputus hubungan untuk ke Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bachok, SMK Badak dan SMK Nipah hari ini.

“Pelajar terbabit terpaksa dihantar oleh ibu bapa masing-masing ke pusat peperiksaan menggunakan laluan alternatif dalam jarak yang jauh.

“Mereka seharusnya diberi tempat tinggal di asrama bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi sepanjang musim banjir ini.

“Saya harap jambatan ini dapat diperbaiki segera,” katanya.

12 comments:

  1. alhamdulillah nasib x jadi ape²

    ReplyDelete
  2. alamak..kampung sy 2... ermmm tapi area mana ni ye..

    ReplyDelete
  3. nabila azmi : Alhamdullillah..semua nya selamat :)

    ReplyDelete
  4. C.I.N.T.A : itu la.nasib baik tak ade apa2.ayah nik pun tak trauma.biasa2 jea..huhu

    ReplyDelete
  5. Bulan Syurga Firdaus : yup.malang mmg tak berbau.boleh kena kat sesiapa saja kan.

    ReplyDelete
  6. Ct Aja : kampung kat mano?
    ni dekat ngan kemudi.kg pendalaman skit ni...hehe

    ReplyDelete
  7. zareliqa afiqa : sgt bernasib baik :)

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah...Allah msih syg kat ayh kamu :)

    ReplyDelete

Thanks sudi singgah dan komen kat sini :)
cepat atau lambat ..nik pasti akan terjah blog korang nanti..^___^

busuk.org