Tuesday, December 20, 2011

Bercuti ke Penang | Padang Kota Lama dan Fort Cornwallis




Assalamualaikum

ini adalah entry saya yang kedua tentang percutian di Penang. sambungan dari kisah ini 


selepas puas pusing  Bukit Bendera tu kami gerak  ke Padang Kota Lama
pernah tak korang pergi Padang Kota Lama ? sapa yang pernah pergi penang tapi tak singgah kat Padang Kota Lama memang rugi la


sampai jugak my baby bronze ke Penang

kami makan tengah hari dekat sini
kat sini macam2 gerai ade.

coconut shake

berhampiran Padang Kota Lama, ade satu tempat sejarah yang di panggil Fort Cornwallis.
kota atau kubu pertahanan berbentuk bintang 

dibuka setiap hari dari pukul 9 am- 7 pm

ini entrance

jom kita jalan2 sekitar Kota Cornwallis ni

Kota Cornwallis ni dibina oleh Kapten Francis Light
ni haa rupa Kapten Francis Light





kawasan simpanan serbuk senjata api

berangin kat sini sebab dekat dengan pantai

meriam Sri Rambai 


Penang Harbour Lighthouse

bila dalam kwsan Fort Cornwallis
boleh nampak Tower clock 


gereja

info Fort Cornwallis

  Admission: RM2.00 per person

Location: Padang Kota Lama, 10200 Penang, Malaysia. 
(Fort Cornwallis is on the edge of Central Georgetown on Jalan T. S. S. Barakbah off Lebuh Light.)



bersantai di tepi tebing-tebing pantai yang mengadap laut


bangunan peninggalan British

skarang di jadikan Majlis Perbandaran Pulau Pinang 
bangunan ala-ala kat kota London...rasa macam kat oversea pulak


hampir dengan bangunan tu jugak ada satu tugu peringatan 
peringatan untuk orang yang meninggal dalam peperangan 

thanks for reading and dropping
harap info yang ade berguna la untuk korang yang nak cuti-cuti ke Penang

Next Destination : Toy Museum




3 comments:

  1. bestnya dapat g sane. saye tak pena lagik g penang. kalau ade rezeki nt boleh la pegi sane. :)

    ReplyDelete
  2. waahhh!! manyak syioookkk ma..=)

    ReplyDelete

Thanks sudi singgah dan komen kat sini :)
cepat atau lambat ..nik pasti akan terjah blog korang nanti..^___^

busuk.org