Wednesday, October 31, 2012

pilih kasih


Assalamualaikum  (",)

ini entry untuk saling mengingati
tersentuh hati bila baca artikel di blog Madam Fauziah Mohd Noor
rintihan anak tentang ibu yang pilih kasih. 
Madam, saya dah tak ada ayah. cuma tinggal emak, kakak2 dan abang2 dan seorang adik. Mereka semua berjaya madam. Bila mereka periksa, semua dapat keputusan cemerlang. Saya sorang saja yang tak pandai." Dan saya mencelah, "kalau tak pandai, takkan awak boleh masuk universiti." dia menyambung, "sebab tak pandailah emak saya tak sayang saya. Emak saya kata, saya ni pelik dari adik beradik lain. Saya ni hanya menyusahkan keluarga. Paling sedih emak saya menuduh saya main2 kat sini dan tak belajar. Saya bukan budak jahat madam, saya tak pernah buat apa mereka cakap tu. tapi kenapa emak, abg2 dan kakak tuduh saya macam2."
 "Emak kita bukan malaikat, emak kita manusia biasa, tentu mereka juga akan terbuat kesilapan. maafkanlah emak awak." Dan dia menyambung, "saya tak pernah berdendam pada emak saya atau adik beradik saya, tapi hati saya hancur tengok cara emak melayan saya.

Madam tahu tak, adik beradik lain emak sanggup telefon dan bertanya khabar mereka. cakap lama2 dengan mereka. Tapi dengan saya, saya yang kena call emak. kemudian baru nak cakap, emak dah kata, tak boleh cakap lama-lama sebab kredit dah nak habis. sampai macam tu sekali emak saya bencikan saya madam.
 
saya berniat tak mahu kahwin sebab saya takut akan jadi macam emak saya yang membezakan layanan kepada anak2."
sumber
Wahai ibu dan ayah, dengarlah rintihan kami

ini nasihat beliau :

Setiap orang anak ada hati dan perasaan, jadi..kasihilah mereka sebaik mungkin

Cemerlangnya anak2, bukan dilihat dari keputusan peperiksaan semata-mata, tapi akhlak mereka yang baik juga dikira sebagai anak yang cemerlang. Berikanlah kasih sayang seadil mungkin kepada anak2. kalaupun hati lebih sayang seorang anak dari anak yang lain, tolonglah jangan terlalu ditunjukkan kasih kepada anak emas atau anak emak atau anak bapak.

INGATLAH...manusia boleh meninggalkan kita, membenci kita kerana kekurangan kita, tapi Allah tidak pernah membenci kita, tidak pernah melupakan kita hambaNYA. jangan bersedih lagi, ingatlah Allah sentiasa bersama orang yang sabar.

utk semua anak2, terimalah ibubapa kita, emak ayah kita, seadanya. terima kelebihan dan kekurangan mereka, kerana mereka juga manusia biasa dan bukannya malaikat. Sentiasalah berdoa utk mereka walaupun mereka kadang2 menghiris hati kita anak2 dengan kata2 dan perbuatan. Jangan berdendam kepada ibubapa sendiri, tak berkat hidup kita kalau berdendam dengan ibubapa


bagi saya, bila berjauhan baru la rasa betapa sayangnya mak dan ayah kita pada kita.
terima kasih kerna tak pernah bezakan kami adik beradik. 

"Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami dan dosa ibubapa kami/datuk nenek kami...dan kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihi kami sewaktu kami kecil dahulu."
Amiin ya Rabbal 'aalamiin.

42 comments:

  1. Tersentuh hati baca entri ni.. Untung mak saya tak pernah membezakan anak2nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la dengan nik.tersentuh hati bila baca kisah tu. untung la kita ade mak yg tak bezakan anak2 kan. untung sgt.kalau nik ade kat tempat dia.tak tahu la nik mampu bertahan ker tak..huhu

      Delete
  2. Sedih kalau ada di tempat orang tu. Bersyukurlah kita sb ibu bapa kita tak mcm tu dan kalau jd ibu bapa lak kita kena elak pilih kasih antara anak kita ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedih sgt.sampai niat tak nak kwen sebab takut jadi mcm mak dia. kesian kan :(

      Delete
  3. Replies
    1. sis pun sedih bila baca.moga dia tabah la kan.dugaan untuk dia

      Delete
  4. amin...
    Harap dpt menyayangi anak sebaik mungkin jugak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, jadikan kisah ni sbgai pengajarn untk kita kan.

      Delete
  5. kasih sayang kepada anak jangan dibeza-bezakan =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya mcm tu la. tapi ade yg tak. kesian dkt anak yg di sisihkan ni.

      Delete
  6. stuju sesangat...ummm..bagi mereka yang jadi cam kat atas 2 satu je..sebaik mane dan seburuk mana pon dia tetap ibu kita..dan syurga bawah tapak kaki ibu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yea la. kena la terima seburuk mana pun ibu kita.sebab dia yg lahirkan kita.
      doakan dia tabah dan ibu dia cepat sedar

      Delete
  7. Assalamuualaikum
    it's touched! Sungguh! Bila berjauhan baru terasa rindu. hakikatnya begitu.

    ReplyDelete
  8. kawan sy pernah lalui. bila dah besar baru sedar yg sbnrnya xkiralah mcam mana pun ibu bapa kita lyn kita, yg pntg kita sedar tggungjwb sbgi anak

    ReplyDelete
  9. Dulu selalu gak rasa mak sendiri beza bezakan..tp bila dh kawin ni, dh ada anak sendiri..sebenarnya sume tu silap..cuma kita je yg kdg kdg selfish utk dptkan lebih utk diri sendiri...mak layan samarata je..

    ReplyDelete
  10. sedih la mak dia buat gitu.. selalunya kan kak nik.. anak yg dilayan berat sebelah tu la yg akan jaga mak dia esok2.. anak2 yg dimanjakan kdg2 jadi lupa diri.. huu.. kalau tengok cerita la.. hehe.. :)

    ReplyDelete
  11. Sedih sgt baca kisah nih..bnyk pengajaran..thanks sist sudi berkongsi ..

    ReplyDelete
  12. seedih baca..saya faham perasaan dia..Semoga saya jadi ibu yang adil untuk anak-anak.. insyaallah..

    ReplyDelete
  13. sedihnya... xtau nak ckp... kdg2 mmg ada mak yg pilih kasih... hope jaa x wat mcm tu pd anak2 nanti..amin....

    p/s : mcm mana ngn pkembgan pencarian ibu en.suami?

    ReplyDelete
  14. wahai ibu bapa kat luar sana jgnla berbelah bahagi kasih syg pd anak anak....layani mereka sama rata...

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah.... mak kak munna layan anak semuanya sama.... peringatan juga buat kak munna yg ada anak ni

    ReplyDelete
  16. Sedih kalo jadi cam penulis tu. Syukur walaupun adik badik kami ramai, mak abah tak pernah pilih kasih pada anak menantu

    ReplyDelete
  17. @Ayuni Khalib kan...bila berjauhan baru la terasa rindu. baru la ngat balik kenangan masa kecik.apa yg diorg buat tuk kita :)

    ReplyDelete
  18. @Tulus Sweet selalu mcm tu la. bila dah besar baru sedar byknya pengorbanan mereka utk kita :)

    ReplyDelete
  19. @Jiha
    biasa la tu. sis pun penah rasa mcm tu. tapi bila dewasa ni, kita mesti dah boleh fikir. so syukur la kalau dpt mak dan ayah yg tak bezakan kasih syg mereka :)

    ReplyDelete
  20. @cinta siswi yea la. btol sgt. anak yg mak tak suka tu la yg akan jaga time tua nnt . sis penah tgk someone mcm tu. dia la yg jaga mak dia sampai akhir hayat mak dia walaupun mak dia tu pilih kasih.

    ReplyDelete
  21. @Cik Farhana moga jadi pengajaran buat kita kan :)

    ReplyDelete
  22. @QUEEN of Heart InsyaAllah, moga ibu2 kat luar sna berlaku adil tuk anak2 mereka :)

    ReplyDelete
  23. @jaakechik mmg ade mak yg pilih kasih. hope sapa2 yg alaminya akan terus tabah la. tak dpt byk kalau nik kat tempat diorg

    ReplyDelete
  24. @PinkUmmi btol tu.kalau syg lebih kat sorang pun.please la jgn tunjuk .sian anak2 yg lain.

    ReplyDelete
  25. @munna syukur la kak.ade mak yg tak bezakan anak2.

    ReplyDelete
  26. @Noraziha syukur sgt . so kena hargai mak dan ayah kita kan :)

    ReplyDelete

Thanks sudi singgah dan komen kat sini :)
cepat atau lambat ..nik pasti akan terjah blog korang nanti..^___^